بخوانید و استفاده کنید

زندگی اون بازی نیست که تاس خوب بیاری سعی کن تاس بد و خوب بازی کنی

بخوانید و استفاده کنید

زندگی اون بازی نیست که تاس خوب بیاری سعی کن تاس بد و خوب بازی کنی

مؤثر در پیشگیری از عیب‌های مادرزادی

 

مارچوبه یک گیاه باغچه‌ای چندساله از خانواده سوسن است (liliaceae). حدود 300 نوع مارچوبه وجود دارد که 20 نوع آن خوردنی است. مارچوبه گیاهی است با نیزه‌هایی گوشتی که سر آن شکوفه مانند است و گیاهی تزئینی بوده که به خاطر مزه آبدار و طعم ملایمش مورد استفاده قرار می‌گرفت. آن را در فصل بهار هنگامی که حدود 6 تا 8 اینچ است درو می‌کنند. مارچوبه سفید با طعمی خوشمزه و ملیح در زیر زمین رشد می‌کند. در کل مارچوبه به صورت کنسرو فروخته می‌شود ولی مارچوبه تازه را می‌توانید در مغازه‌های خوراک شناسی نیز پیدا کنید که نوع سبز آن گرانتر است چون این محصول به زحمت به دست می‌آید. نوع دیگر خوردنی آن به رنگ بنفش است و خیلی ریزتر از نوع سبز و سفید است و طعم میوه‌ای دارد.

تاریخچه

از 2000 سال پیش مارچوبه برای تزئین و دارو استفاده می‌شده. منشا آن منطقه مدیترانه شرقی است و از آنجا به تمام نقاط جهان راه یافته است. به نظر می‌رسد که در مصر باستان و آفریقای شمالی و جنوبی نیز انواع مختلف آن را پرورش می‌دادند. در قرون وسطی این محصول دوباره کشف شد و لوئیس XIV در قرن 18 آن راعمومیت داد. امروزه، مارچوبه در نواحی استوایی و مرطوب کشت می‌شود. تاجران اصلی مارچوبه در دنیا آمریکا، مکزیک، پرو، فرانسه، اسپانیا و کشورهای مدیترانه‌ای است.
مواد موجود در 100 گرم مارچوبه
 
ویتامین K
91.80 میکرو گرم
فولات262.80 میکرو گرم
ویتامین C19.44 میلی گرم
ویتامین A970.20 واحد
تریپتوفان0.05 گرم
ویتامین B1(تیامین)0.22 میلی گرم
ویتامین B2(ریبو فلاون)0.23 میلی گرم
منگنز0.27 میلی گرم
فیبر2.88 گرم
ویتامین B6(پیرو دوکسین)0.22 میلی گرم
مس0.20 میلی گرم
ویتامینB3( نیاسین)1.95میلی گرم
فسفر97.20 میلی گرم
پروتئین4.66 گرم
پتاسیم288.00 میلی گرم
آهن1.31 میلی گرم
روی0.76 میلی گرم
منیزیم18.00 میلی گرم
سلنیوم3.06 میکرو گرم
کلسیم36.00 میلی گرم

فوائد مارچوبه

سلامت قلب

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله قلبی و بیماریهای قلبی می‌شود. فولات همچنین مسئول تبدیل هومو سیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌های رگها باعث تصلب شرائین می‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، 66درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می‌شود.

ادرار آور طبیعی

مارچوبه منبع بسیار خوبی از پتاسیم (288 میلی گرم در فنجان) و مقدارکمی سدیم (19. 8 میلی گرم در فنجان) است، که در ترکیب با آمینو اسیدی در مارچوبه، asparagine، به مارچوبه خاصیت ادرار آوری می‌دهد. از زمانهای دور از مارچوبه برای درمان مشکلاتی چون تورم، ورم مفاصل و روماتیسم استفاده می‌شده است. همچنین این گیاه برای PMS (علائم قبل از قاعدگی در زنان) مفید است.

غذایی برای سلامت روده کوچک

در مارچوبه نوعی کربوهیدرات ویژه‌ای به نام inulin وجود دارد که ما آنرا هضم نمی‌کنیم، اما باکتریهای مفید در روده بزرگ مثل Bifidobacteria و lactobacilli این کار را انجام می‌هند. اگر در غذای ما مقدار کافی اینولین وجود داشته باشد رشد و فعالیت این باکتریها افزایش می‌یابد. و هنگامی که مقدار آنها بیش از حد شود باکتریهای مضر نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

 پیشگیری از عیبهای مادرزادی

اگر به فکر حامله شدن هستید یا در دوران حاملگی به سر می‌برید، سعی کنید مارچوبه را در غذاهای روزانه خود استفاده کنید. یک فنجان مارچوبه تقریبا 263 میلی گرم فولات دارد. فولات یک ویتامین B لازم برای تقسیم سلولی است و برای ترکیب DNA ضروری است. بدون فولات سلولهای سیستم عصبی جنین درست تقسیم نمی‌شوند. کمبود فولات در دوران حاملگی باعث ایجاد عیبهای مادرزادی از قبیل عیب لوله‌های عصبی مثل اسپینابیفیدا، ضایعه‌ای در ستون فقرات می‌شود. کمبود فولات یکی از شایعترین کمبودهای ویتامینی در دنیاست.

چگونه انتخاب و ذخیره کنید

ساقه‌های مارچوبه باید گرد باشد چرب و پیچدار نباشد. آنهایی که ساقه‌ای باریک و سبز رنگ با سر بسته مایل به ارغوانی دارند را انتخاب کنید. انتهای ساقه نباید خیلی چوبی باشد البته کمی چوبی بودن ساقه را از خشک شدن محافظت می‌کند. اگرمارچوبه را پاک کنید و بپزید نصف وزن خود را از دست می‌دهد. مارچوبه سفید که طعمی ملیح تر از مارچوبه سبز دارد همیشه در دسترس می‌باشد.  مارچوبه سفید با طعمی خوشمزه و ملیح در زیر زمین رشد می‌کند. بعضی مغازه ها مارچوبه بنفش را که طعم میوه‌ای دارد نیز می‌فروشند. یک یا دو روز بعد از خریداری آن را مصرف کنید تا از طعم تازه آن لذت ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد