بخوانید و استفاده کنید

زندگی اون بازی نیست که تاس خوب بیاری سعی کن تاس بد و خوب بازی کنی

بخوانید و استفاده کنید

زندگی اون بازی نیست که تاس خوب بیاری سعی کن تاس بد و خوب بازی کنی

خانه کوچک خود را بزرگتر جلوه دهیم

خانه کوچک خود را بزرگتر جلوه دهیم:

اولین نکته‌ای که این روزها فاش شده مربوط به رنگ‌هاست. رنگ‌هایی که بر دیوارها می‌نشیند. رنگ‌هایی که اگر سفید (و یا جزو خانواده این رنگ باشد) خنثی و یا کم‌مایه باشد نور را منعکس می‌کند و دیوارها را از لحاظ بصری به عقب می‌برد. البته می‌توان بر شدت عقب‌روی این دیوارها با ریزه‌کاری‌هایی از رنگ‌های تیره که باعث ایجاد تضاد فضا می‌شود افزود و هم فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست، کرد و هم اینکه خانه را از حالت یکنواختی و بی‌روحی بیرون آورد. فراموش نکنید هر چقدر رنگ‌ها از درخشندگی و شفافیت‌ بیشتری برخوردار باشند به دلیل انعکاس بیشتر نور، فضا زنده‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آید. یکی از این رنگ‌ها استخوانی روشن است که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی می‌تواند همخوانی بسیاری با رنگ‌های وسایل خانه داشته باشد.

بعد از دیوارها نوبت به کفپوش‌ها می‌رسد. کفپوش‌هایی که امروز انواع مختلفی دارند از انواع سرامیک گرفته تا پارکت‌های طرح چوب تا انواع و اقسام موکت‌ها.

درباره کفپوش هم باید بدانید اگر از رنگ‌های تیره استفاده کنید فضا را فشرده‌تر و اگر از رنگ‌های روشن استفاده کنید مثل سفید فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهید. بنابراین اگر یک فضای بزرگ (مثل اتاق نشیمن) دارید که نمی‌خواهید با وسایل زیاد آن را پرکنید، استفاده از کفپوش‌های تیره و رنگ چوب مناسب است و اگر می‌خواهید فضای بزرگ داشته باشید (تصویر فضای بزرگ منظور است) کفپوش‌های روشن استفاده کنید اما یک مشکل در این زمینه شما را دنبال می‌کند و آن هم اینکه دیوارها و کف زمین با هم یکی می‌شوند و خانه حالت یکنواخت می‌گیرد. برای حل کردن این مشکل می‌توانید از قالیچه‌های کوچک استفاده کنید که زیر مبل‌ها و روی زمین قرار می‌گیرند.

از دیوار و کف زمین که بگذریم می‌رسیم به مبلمان و نحوه قرارگیری وسایل در خانه که مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند. انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما اگر رنگ‌های روشن مثل سفید و کرم را انتخاب کنید فضا زنده‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آید. مبلمان هم هر چقدر به دیوارها نزدیک‌‌تر باشند و ترکیب منحنی داشته باشد، باعث می‌شود فضا هدر نرود.

نکته مهم دیگر در انتخاب مبل‌ها می‌تواند طرح آنها باشد، دقت کنید طرح مبلمان شما هر چقدر ساده‌تر باشد و طرح و رنگ‌های شلوغ و مختلف نداشته باشد در ایجاد تصور فضای بیشتر به شما کمک می‌کند. اگر هم فکر می‌کنید با این کار باعث می‌شوید خانه‌تان خالی از هرگونه طرح و رنگ شود و می‌خواهید با انتخاب مبلمان با طرح‌های درشت و رنگی از این موضوع جلوگیری کنید باید بدانید به جای این کار می‌توانید از پارچه و رنگ مورد علاقه خود کوسن‌های کوچک و رنگین تهیه کنید تا از این راه هم به فضا رنگ ببخشید و هم جای زیادی را اشغال نکنید.

هر چند امروز تهیه و خرید پرده هزینه زیادی می‌برد و شما برای اینکه هزینه پرده را کم کنید چوب پرده‌ها را در ارتفاع پایین‌تری از سطح زمین می‌زنید اما این صرفه‌جویی باعث می‌شود سقف کوتاه‌تر و فضای خانه به نظر دلگیر بیاید. اگر هم گیره مخصوص بستن پرده را با فاصله بیشتری از کنار پنجره قرار دهید تا هنگام کنار زدن پرده، شیشه‌ها نمایان نور بیشتری وارد شود و شما باز هم فضا را چند سانتیمتری تخیلی می‌کنید.بهتر است کمی هم درباره نصب تابلوها تجدیدنظر کنید و به جای اینکه سعی کنید دقیقا تابلو را وسط دیوارها نصب کنید خلاف این کار را انجام دهید و تابلوها را کمی با فاصله از وسط دیوار نصب کنید با این کار ناخودآگاه توجه بیننده را از اندازه‌گیری دیوارها پرت می‌کنید.

در انتخاب تابلوهای عمودی و افقی هم بهتر است نوع عمودی را به نوع افقی ترجیح دهید چرا که تابلو به صورت عمودی حس بلندی سقف را به بیننده القا می‌کند.

درباره طرح این تابلوها هم سعی کنید طرح‌های شلوغ را به حداقل برسانید و اگر هم طرح شلوغی را انتخاب کردید برایش حاشیه‌ای عریض و سفید و قابی باریک در نظر بگیرید تا این طرح شلوغ در کادری آرام بسته شود و فضا را بیش از آنچه هست تنگ و شلوغ نکند. شاید بارها و بارها، وقتی وارد خانه‌ای شده‌اید به اشتباه خواسته‌اید وارد این فضاهای مجازی شوید، فضاهایی که به وسیله نصب آینه‌ها در نقاط مختلف خانه ایجاد شده‌اند و با انعکاس تصویر و نور، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. هرچند ما این آینه‌ها را در سالن‌های پذیرایی و نزدیک در ورودی دیده‌ایم اما اگر شما آشپزخانه‌ای باریک و کوچک دارید می‌توانید با استفاده از یک آینه بزرگ در انتهای آن عمق بیشتر به فضا بدهید.

از دیگر مکان‌هایی که می‌توانید به خوبی از وجود آینه استفاده کنید پشت قفسه ویترین و کتابخانه است.

برداشتن درهای زیادی داخل خانه و استفاده از درهای شیشه‌ای هم می‌تواند محیط کوچک خانه‌های ما را بزرگ کند و از طرفی امکان رفت و آمد آسان‌تری را برای شما ایجاد کند.

اصلا چه اهمیتی دارد که فضای خانه ما چه اندازه به نظر برسد؟ چه اهمیتی دارد که اتاق نشیمن ما چگونه است؟ رنگ پرده‌ها و دیوار‌ها مناسب انتخاب شده یا نه؟ چرا باید خانه‌هایی زیبا داشته باشیم! چرا بعضی‌ها حتی به دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی خود اهمیت می‌دهند؟ و اگر بدانیم انرژی ما در بدو ورود به خانه می‌تواند دو برابر شود و یا کلا از بین برود این سوال‌ها را نمی‌پرسیم.

به عقیده طراحان داخلی یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث نگرانی و پریشانی حال ما پس از گذراندن یک روز کاری می‌شود، حضور در فضایی است که هیچ‌گونه هماهنگی در نوع چیدمان و رنگ‌آمیزی آن دیده نمی‌شود.

اگرچه ممکن است به نظر بی‌اهمیت بیاید اما تناسب رنگ‌ها می‌توانند در شادی و سرزندگی ما اهمیت بسزایی داشته باشند. آدم‌های سرد و بی‌حال اگر دقت کنید حتی محیط زندگی شبیه خودشان دارند. چیدمان خانه یک چیدمان تکراری و از پیش تعیین شده است که ممکن است طی سالیان سال هیچ‌گونه تغییری نکنند، وسایل رنگ ندارند و یا همگی رنگ‌های سرد و بی روحی هستند که نشانی از گرما در آن خانه‌ها نمی‌توان یافت. این خانه را مقایسه کنید با خانه افرادی که شاد و سرزنده هستند. هرچند ممکن است خانه این گروه به قول معروف ریخت و پاش باشد اما می‌توان از رنگ‌ها و نوع وسایل به روحیه افراد خانواده پی برد.

داشتن یک خانه زیبا و حتی علاقه‌مند بودن به داشتن یک خانه کوچک اما پرروح و گرم می‌تواند نشانه سلامت روحی ما و امید به زندگی باشد در حالی که اگر هیچ علاقه‌ای به نوع محیط زندگی خود نداشته باشیم می‌توانیم پی به نوعی یأس درون خودمان ببریم. یأسی که شاید نشانگر عدم علاقه‌مندی ما به زندگی با افراد دیگر خانواده است!

کلید‌های طلایی؛ خانه زیبا

کمد لباس اتاق‌ها را از نوع دو لنگه و مرتفع انتخاب کنید.

در اتاق نشیمن به ترکیبی که بر اثر با هم آرایی رنگ‌ها و اشیا ایجاد می‌شود دقت کنید و در صورت امکان از چرخه رنگ‌ها استفاده کنید تا در انتخاب رنگ‌ها اشتباه نشود.

اگر در خانه شما اغلب رنگ‌ها خنثی و بی‌روح هستند یکی از اشیای بزرگ خانه مثل کاناپه را از رنگ‌های تند انتخاب کنید تا ترکیب کامل شود.

پهن کردن گلیم یا قالیچه با طرح سنتی در اتاق خواب باعث ایجاد روحیه صمیمیت و گرمی در هر بیننده می‌شود.

دو طرح رنگی صورتی- آبی یا زرد در حمام تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روحیه دارد.

پارچه‌های زرد روشن و سبک در آشپزخانه نماد روحیه صمیمی است و به زمان صرف غذای شما حال و هوای دیگری می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد