X
تبلیغات
رایتل
زندگی اون بازی نیست که تاس خوب بیاری سعی کن تاس بد و خوب بازی کنی
یکشنبه 3 آذر‌ماه سال 1387
10 راز سلامتی برای مردان 40 ساله

 

 

 

وقتی به سن 40 سالگی می‌رسید، باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید و برنامه‌ای برای سلامت و شادمانی 50 سال آینده‌ی خود داشته باشید. ما 10 راز را که در این راه به شما کمک می‌کند بیان می‌کنیم.

1- از چربیهای مضر بر حذر باشید:

محققان نشان داده‌اند که چربیهای ترانس و چربیهایی که در فست فودها مخفی شده‌‌اند کلسترول LDL را در بدن افزایش می‌دهند. افزایش کلسترولLDL  خطر بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد. حتی بدون چربیهای ترانس، با افزایش سن در مردان، سطح کلسترول بالا می‌رود و خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد. مصرف چربیهای سالم مانند چربیهای امگا 3 که در ماهی، روغن بذر کتان و گردو یافت می‌شود راه مناسبی برای حفاظت از بیماریهای قلبی است.
 

2-از ناتوانی جنسی مصون بمانید:

ناتوانی جنسی در مردان مسنتر در بسیاری از موارد علت فیزیکی دارد و برخی اوقات به علت کم شدن جریان خون کافی در اندامهاست. برای بهبود جریان خون، مردان باید سیگار کشیدن را کنار بگذارند زیرا سیگار موجب تنگ شدن عروق می‌شود.
همچنین ورزش را فراموش نکنید و در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید، چون برخی از داروهای فشار خون یا افسردگی می‌توانند ناتوانی جنسی را تشدید کنند.
 

3- یک معاینه‌ی پروستات داشته باشید:

در سن 40 سالگی، غده‌ی پروستات شروع به رشد ناگهانی می‌کند. به چنین حالتی، بزرگ شدن خوش خیم پروستات گفته می‌شود که در اثر نوسان سطوح هورمونی ایجاد می‌شود.
اگر شبها برای ادرار کردن زیاد از خواب بیدار می‌شوید یا برای ادرار کردن با مشکل مواجه شده‌اید، ممکن است دچار بزرگ شدن خوش خیم پروستات شده باشید. اما نگران نباشید. بزرگ شدن خوش خیم پروستات، سرطان نیست و به ندرت تهدید کننده‌ی حیات فرد است.
برای درمان باید پزشک خود را ببینید. ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند تا عضلات صاف پروستات را شل کند و مشکل اداراری شما بهبود یابد.
 

4-بدنسازی کنید:

از خواندن این جمله افسرده نشوید اما وقتی به سن 40 سالگی می‌رسید، بدن شما تستوسترون کمتری می‌سازد. کاهش این هورمون می‌تواند حافظه، فعالیت جنسی و حجم عضلانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس از 50 سالگی هر 10 سال 15% از حجم عضلات کاهش می‌یابد.
 اما نگران نباشید. برای مقابله با فرایند تحلیل رفتن عضلات، پیشگیری از آسیبهای عضلانی و استخوانی،  مقابله با بیماری قلبی، بدنسازی را در برنامه‌ی ورزشی روزانه‌ی خود قرار دهید.
 

5- مراقب دور کمر خود باشید:

با افزایش سن، اندازه‌ی دور کمر مردان افزایش می‌یابد. این حالت در پی افزایش چربی احشای شکمی ‌رخ می‌دهد که منجر به افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود. خطر بروز این مشکلات و بیماریها اگر اندازه‌ی دور کمر شما به حدود 40اینچ (101 سانتیمتر) افزایش یابد ،بسیار بیشتر خواهد بود.
توصیه‌ی ما این است. سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. برای عادات غذایی مناسب تمرین کنید. از غلات کامل استفاده کنید، مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید و ‌میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
 

6- مشخص کنید که باید مولتی ویتامین مصرف کنید یا نه:

محقان دانشگاه هاروارد اخیراً نشان داده‌اند که ممکن است مصرف روزانه و مداوم مولتی ویتامینها موجب پیشرفت وقایعی شود که سعی در پیشگیری از آنها داریم. زیرا بیشتر مردان از غذاهای روزانه به اندازه‌ی کافی ویتامین دریافت می‌کنند. حتی برخی افراد در مواردی بیش از نیاز بدن ویتامین مصرف می‌کنند که ممکن است موجب بیماری آنان شود. برای مثال مصرف بیش از حد فولات می‌تواند خطر سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش دهد و یا مقدار زیاد ویتامین E میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد.
برای اینکه بفهمید به مصرف ویتامین نیاز دارید یا نه، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد عادات غذایی و مواد مصرفی خود صحبت کنید تا  مشخص شود که میزان و نوع ویتامینهای مصرفی شما تا چه حد است و آیا به مصرف مکملها نیاز دارید یا نه.
 

7- روابط اجتماعی را فراموش نکنید:

زندگی خانوادگی پایدار، پایه و اساس حفظ سلامتی جسم و روان است. روابط اجتماعی از ارتباط با دوستان، خانواده ‌ و افراد دیگر تشکیل می‌شود. این ارتباطات احساس تعلق در شما ایجاد می‌کند که به شما کمک می‌کند در مواقع استرس به این روش به حالت پایدار و استوار روانی برسید.

  

8- این غذاها را مصرف نکنید:

غذاهای فراوری شده مانند پوره‌ی سیب زمینی یا نان سفید، به سرعت در بدن تجزیه شده و میزان جذب گلوکز را به سرعت بالا می‌برند و قند خون به سرعت افزایش می‌یابد. بالا بودن قند منجر به افزایش وزن بدن و دیابت می‌شود و مشکلاتی برای سلامت فرد ایجاد می‌کند. برای ثابت نگه داشتن قند خون بدن، این غذاها را مصرف نکنید و از غذاهایی که شاخص گلایسمیک پایینتری دارند استفاده کنید، مانند غلات کامل و یا سبزیجات که به آرامی‌ تجزیه می‌شوند و قند خون را ناگهانی بالا نمی‌برند.
 

9- الکل مصرف نکنید:

مصرف الکل باعث افزایش خطر بیماری کبدی، سکته‌ی مغزی و مشکلات دیگر می‌شود.
 
 
 
 

10- مراقب خطر سرطان پروستات باشید:

سرطان پروستات، بعد از سرطان پوست شایعترین سرطان در مردان است. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، رژیم غذایی کم چربی و پر فیبر داشته‌باشید.

برای مثال سویا و غذاهایی که با سویا و سبزیجات درست می‌شوند، و‌ غذاهای حاوی ویتامین D وE  مصرف کنید. سلنیم و چای سبز نیز به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می‌کنند.

پیش از اقدام به مصرف مکملها با پزشک خود مشورت کنید.